Hae
Ninnin energianurkkaus
Kaupallinen yhteistyö

Geenitesti, yllättikö tulokset?

Kaupallinen yhteistyö: Evogenom Oy

Oon saanut geenitestin tulokset jo useampi viikko sitten, mutta en ole vain ehtinyt kirjoittaa niistä blogiin. Mutta nyt vihdoin!

Sport geenitesti

Alkuvuodesta tekemäni testi oli siis Sport -geenitesti, joka on suunnattu liikkujille. Tulosten alussa on kerrottu menetelmästä, miten tutkimus tehdään ja miten tuloksia on tarkoitus lukea. Tulokset perustuvat DNA:han, eivätkä ota huomioon elämäntapaa, sairauksia jne.

”Geenitestaus määritteleekin täten enemmän mahdollisuuksiasi kuin tämänhetkistä tilaasi. Liikunta- ja urheilusuoritukseesi vaikuttavat perinnöllisten ominaisuuksiesi lisäksi aina harjoittelutaustasi. Esimerkiksi säännöllinen voimaharjoittelu lisää lihasmassaa ja -voimaa, vaikka geneettiset taipumuksesi olisivatkin suurimmaksi osaksi kestävyysliikuntaa suosivia ominaisuuksia. Lisäksi vallitsevat olosuhteet, kuten lämpötila, ikä, suoritustekniikka, motorinen taito, ruokavalio, koettu stressi, unen määrä ja laatu sekä vireystilasi vaikuttavat ilmenevään suorituskykyysi. Oma analyysisi antaa Sinulle kuitenkin vankkaa perustietoa siitä, miten kehosi toimii luontaisesti perimäsi ansiosta ja millaisia erilaisia mahdollisuuksia sinulla on. Toivomme mielenkiintoisia oivalluksia raporttisi parissa!”

Tuloksia on yli 50 sivua, ja päälle vielä reilu 30 sivua lääkeaineiden toimintaan ja pitoisuuksiin vaikuttavia geenejä.

Kestävyysurheilijan geenit?

Tuntui, että oon tuloksien mukaan tosi keskivertotyyppi monessa asiassa. Usea tulos oli keskellä palkkeja. Esimerkiksi uneen ja lepoon liittyvät asiat. Yllättävää oli, että esimerkiksi palautumiseen liittyvät tulehdusvaste ja palautumisnopeus olivat heikot. Toisaalta palautuminen kilpirauhasen vajaatoiminnan vuoksi voi olla normaalia heikompaa, mutta testi toki ei ota sairautta huomioon.

Reagoin tulosten mukaan huomattavan hyvin vähähappiseen harjoitteluun, kun taas maksimaalisen hapenottokyvyn (vo2max) kehitys on huomattavasti hitaampaa. Perintötekijät puoltavat kestävyysharjoittelua. Nopean ja hitaan lihaskudoksen suhde on keskiverto. Näiden perusteella siis pitäisi löytyä myös niitä nopeita soluja. 😀 Kipukynnys on runsaasti keskivertoa alempi. Niin ja akillesjänteen tulehdukselle oon herkempi.

Painonhallinta ja ravinto

Perusaineenvaihdunta on keskimääräistä hitaampi ja painonpudotus voi olla vaikeampaa. Makeanhimo ei ole erityisen voimakas, mutta napostelutaipumusta löytyy. Ruokahalu on suurempi kuin keskivertoihmisellä. Saan keskivertoihmistä vähemmän syömisestä mielihyvää, joten voin joutua syömään enemmän saavuttaakseni saman mielihyvämäärän. Kasviksen koen maukkaina.

hauskoja juttuja

Korvavaikkuni on kosteaa ja ominaistuoksuni on normaalia luokkaa. Aivastan helposti siirryttäessä pimeästä auringon kirkkauteen. Oon herkkä maltaiden ja viljan tuoksuille (joo, olut haisee hirveälle!). Mun genotyyppi ei anna vastustuskykyä norovirukselle. Nukahdan illalla helposti, ja olen enemmänkin aamuvirkku. Perinnöllinen ominaisuus sosiaalisuuden suhteen on normaalitasoa, ei selkeä introvertti eikä ekstrovertti.

Mitä ajattelen Geenitesti tuloksista?

Yksikään tulos ei ollut sellainen, että olisin ehdottomasti eri mieltä. Paitsi kipukynnys kyllä, mutta vaikea tietenkin itse sanoa, että se olisi muita matalampi tai korkeampi. Ja mikä olisi perimää ja mikä taas elämän varrella tullutta oppia ym. Toki en voi sanoa vastaankaan, että oonko esimerkiksi herkempi akillesjänteen tulehdukselle. Sellaista kyllä ei koskaan oo ollut.

Noita oli kyllä tosi kiva lukea, ja vaikka ei ikinä tiedä, että mikä lopulta on mun kohdalla totuus, niin tuo hyvin reagoiminen vähähappiseen harjoitteluun aiheutti kyllä heti sellaisen ajatuksen, että mihinkä yläilmoihin sitä lähtisi treenaamaan ja testaamaan. 😉

Tarjouskoodilla NINNISPORT saa tämän samaisen Sport-geenitestin hintaan 190€, kun normaalihinta on 590€. Tarjous on voimassa tämän viikon, sunnuntaihin 18.4. asti.

LUE MYÖS:

Sport geenitesti

Valmentaja antoi tavoitteen

SEURAA MINUA 

FACEBOOK | INSTAGRAM | TWITTER

BLOGLOVIN | BLOGIT.FI

Kaupallinen yhteistyö: Evogenom Oy

Valmentaja antoi tavoitteen 5 viikkoa sitten

Viisi viikkoa sitten mulla oli palaveri valmentaja Kaitsun kanssa. Ensin oli pyörätesti, josta muuten sain huonommat tulokset, mitä ajattelin. Sitten juteltiin sen hetkisestä tilanteesta. Treenit kyllä pyöri, mutta ei treeniohjelman mukaan. Paljon treenejä oli jäänyt välistä. Olihan alkuvuosikin niin työntäyteinen, etten kerta kaikkiaan ollut jaksanut. Nyt oli näkyvissä kuitenkin työnkin suhteen normalisoitumista.

Valmentaja katseli mun treenejä TrainingPeaksistä, mihin mun kaikki treenit siis menee Kaitsun nähtäville. Siellä on siis myös valmentajan tekemä treeniohjelma, ja kun oon tehnyt ajallisesti 80% oikein, niin treeni muuttuu vihreäksi. Jos olen tehnyt vähän yli tai ali, niin on keltainen. Jos on paljon yli tai ali, niin on oranssi. Tekemätön treeni näkyy punaisena.

Lähtötilanne ja tavoite

Valmentaja sanoi, että sulla on nyt viisi viikkoa aikaa saada treenit viime kevään tasolle. Jos et pysty siihen, niin kesän kisat saa unohtaa. Mutta jos alan treenaamaan, niin siihen on kyllä mahdollisuudet. Karua, mutta ollaan Kaitsun kanssa tunnettu nyt 10 vuotta, ja tuntee ja tietää mut jo niin hyvin, että voi puhua mulle ihan suoraan. Aqua Plussan IM-tiimissä (ironmanille treenaava porukka) oon ollut nyt kuusi vuotta.

Kun puhutaan TrainingPeaksin kieltä, niin mun CTL oli 60 luokkaa ja se piti saada nostettua 80:iin. CTL on 42 päivän keskiarvo päivittäisesti treenikuormasta. Jokaisesta treenistä kun saa pisteitä keston ja kovuuden mukaan (esim. sykkeiden, juoksuvauhdin tai pyörätehojen mukaan).

Kun mun treenit sujuu hyvin, niin pystyn arkena treenaamaan niin, että CTL on 80 luokassa. Jokainen pystyy eri tavoin panostamaan urheiluun, ja jollekin se 60 on sopiva ja toiset vetää töiden ohella 120. Mutta mulla se on monen vuoden kokemuksella vakioitunut tuonne 80 tietämille. Lähellä Ironmania on sitten saatu nostettua, ja puolestaan pari viikkoa ennen kisaa se alkaa laskemaan, kun himmaillaan.

Kahden vuoden TREENIT

Allaolevassa kuvassa on nyt 2019 vuoden alusta mun treenikäyrää. Sininen viiva kuvastaa tuota CTL:ää eli käytännössä sitä kuinka hyvin mä pystyn koko ajan treenaamaan. Ei auta, että vetää jonkun viikon täysillä ja sit taas himmailee. Punaiset pallot on yhden päivän pisteitä. 2019 vuoden alussa toivuin vielä keuhkoklamydiasta ja hitaasti sieltä noustiin treenin pariin. Myös uinti oli mulla jäissä olkapäävamman takia. Kesällä 2019 murtui käsi, ja siitä isompi notkahdus, mutta sitten sieltä kun pääsin taas treenaamaan, niin koko 2020 alkuvuosi oli tosi hyvää tekemistä. Sitten iski kunnon flunssa, ja jouduin jättämään YKV Multisport -kisan väliin. Flunssasta vielä ylös ja SM-kisoihin ja Lost in Kainuuseen. Sen jälkeen alkoi alamäki, josta ylämäkeen 5 viikkoa sitten.

Valmentajan asettamassa tavoitteessa?

Kun viisi viikkoa sitten oleva palaveri oli ohi, niin alkoi omassa päässä taas uusi kausi. Sain priorisoitua treenejä korkeammalle. Valittua sohvan sijaan useammin treenin. Jopa viitisen kertaa olen tehnyt lyhyen treenin arkena kesken työpäivän ruokatauolla. Alkoi löytymään se vanha minä, joka järjestää omaa päiväänsä niin, että treeni sinne sopii.

Ja kyllä CTL on noussut sinne 80:iin, mihin oli tavoitekin. Tänä aamuna näytti olevan 82. Mutta kuten käyrästä näkee, niin nopeasti se sieltä tulee alaskin. Tavoite ei ollut siis käydä tuolla 80:ssä, vaan saada treenit sille tasolle, että se siellä pysyy. Koska silloin itsellä tulee taas sitä kehitystä, ja vanhalle tasolle on mahdollista päästä. Nythän mulla on paljon huonompi kunto, mitä viime keväänä. Eikä ole ihme, jos katsoo vaikka 11/2019-03/2020 treenaamista ja vertaa sitä 11/2020-03/2021 treenaamiseen.

Jos Ironman Copenhagen järjestetään, niin se on 20.8. Sinne siis siirtyi osallistuminen viime kesältä. Käytännössä on aikaa treenata kunnolla vain 4,5 kuukautta. Se on todella vähän. Eli ei tässä todellakaan enää hirveästi voi himmailla. Edelleen tavoitehan on ollut se 11 tunnin alitus. Ennätys on 11:18.

LUE MYÖS:

Miksi valmennus?

Olen lihonnut vanhoihin mittoihin

Analyysi kaudesta 2020

SEURAA MINUA 

FACEBOOK | INSTAGRAM | TWITTER

BLOGLOVIN | BLOGIT.FI