Hae
Ninnin energianurkkaus

OH1 testissä uinnissa

Muutama viikko takaperin moitin ääneen Polar Vantage V:n rannesykettä uidessa. Välillä sykkeet ovat liian korkeat ja välillä liian matalat. Aqua Plussan porukasta tuli vinkkiä kokeilla OH1-sykesensoria uimalaseissa. Se mittaa ohimolta sykkeen. Koska molempien sykkeen mittaus on optista, niin olin kovin skeptinen sen toimivuuteen. En halunnut sensoria ostaa, ja sainkin tutulta lainaan. Nyt oon testannut neljästi, ja palauttelen mittarin lähipäivinä.

Näissä esimerkkikuvissa näkyy hyvin, että rannesyke ei vaan toimi täydellisesti uidessa. Käyn uimassa kolme kertaa viikossa, ja haluaisin, että Vantage näyttäisi kulutuksen ja palautuksen niin hyvin kohdilleen, kun se vaan on mahdollista. Kyllähän nämä on aina laitteita, eikä niihin voi täysin luottaa. Mutta kirjaan tällä hetkellä ylös kulutuksen ja syömiseni tarkasti, niin haluaisin sen myös olevan mahdollisimman tarkkaa uintipäivinäkin.

Oon testannut sykesensoria muutamalla eri tavalla: OH1 on paritettuna Vantageen sekä OH1 tallentaa sykkeet itsenäisesti, ja kello mittaa sykkeet ranteesta.

A) Kun OH1 on paritettuna kelloon, niin pysähtyessä näkee oikeat sykkeet. Uidessa tietenkään en katso kelloa, ja viiva sykkeissä ei haittaa. Mutta tämä haittaakin sitten jälkikäteen treenin analysointia sekä kulutusta ja palautusta laskiessa, koska keskisyke jää parikymmentä lyöntiä liian alhaalle sykkeen ollessa nollaa paljon. Oon myös tallentanut OH1:seen sykkeet, eli molemmat puretaan omiksi treeneiksi Polar Flowhun. Kaksi treeniä siis. Toisessa matka ja vauhti, toisessa oikeat sykkeet. Toinen treeni pitää poistaa, että kirjanpito pysyy oikeana.

Pitää myös päättää, että kumman treenin jättää TrainingPeaksiin valmentajan nähtäville. Kuormitus TSS joko vauhdin mukaan tai sykkeen mukaan. Ainut, etten oo saanut noita OH1:stä tulleiden treenien sykerajoja säädettyä. Treeni tulee Flowhun lajina muu sisäliikunta. Ja vaikka olen sisäliikunnalle muuttanut uinnin sykerajat, niin sensorista purettuna ei tule samoin. Joten TrainingPeaksiin siirrettynä TSS syke ei tuu oikein.

Yllä Vantage V ja alla OH1. Treenissä keskisykkeet 109 ja 125.

B) Kun käyttää molempia omina mittareinaan, ja Vantage näyttää rannesykkeen, niin sykkeet/kulutus/kuormitus on lähempänä oikeaa. Kaksi treeniä, ja jälleen toisessa matka ja vauhti, toisessa oikeat sykkeet, mutta väärillä sykealueilla.

Yllä Vantage V ja alla OH1. Treenissä keskisykkeet 129 ja 127.

Yllä Vantage V ja alla OH1. Keskisykkeet 127 ja 116.

LUE MYÖS:

Ylläksellä

Miksi valmennus?

Olkapään takakapselin kireys

SEURAA MINUA 

FACEBOOK | INSTAGRAM | TWITTER

BLOGLOVIN | BLOGIT.FI

Vuosi 2019

Oon tehnyt samanlaisen yhteenvedon vuodesta jo monta vuotta, joten tässä taas! Vaikka vuosi on ollut vaikea, ja aika vähän on mitään kokoamista. Mutta tällainen matala lentokin vaan on osa tekemistä, vahvempana takaisin. Sen verran vähän on tullut rustailtua blogiin, että instan puolelta piti koota näitä vuoden asioita. Se on itsellä ollut facea ja blogia enemmän käytössä.

Tammikuu
– Keuhkoklamydian jälkeen treenien aloitus.
– Mukana Aqua Plussan tammileirillä hakemassa hyvää fiilistä.
– Olkapääongelma konkretisoituu, kun pääsen taas uimaan.
Helmikuu
– Talvi on ollut vaikea. Treenaamattomuus ja painon nousu varmasti yksi syy itsetunto-ongelmiin.
– Olkapään kuntoutusta. Uima-altaassa pelkkiä potkuja.
– Helmikuun loppupuolella aloitellaan vk-treeniäkin sairasteluiden jälkeen.
Maaliskuu
– Ohjelmassa FTP-testi, jossa tiputin suosista tavoitetta 20 wattia vuoden takaisesta enkasta.
– Vaikuttajamedian bloggaajien tiimipäivä Helsingissä.
– Kunto keuhkoklamydian myötä on todella alhaalla, kauden pääkisaksi valikoitu elokuun puolimatka Challenge Turku.
– Onnistuneita treenejä jo enemmän kuin epäonnistuneita!
Huhtikuu
– Suunnistuskouluun!
– Uima-altaassa pikku hiljaa potkujen lisäksi uintia.
– 10km kova juoksu, ensimmäinen näin kova treeni sitten syyskuun.
– Huhtikuu oli alkuvuoden paras kuukausi henkisen hyvinvoinninkin kannalta.
Toukokuu
– Ortopedillä olkapään kanssa, koska uinnin lisääminen toi kivut takaisin.
– Suunnistuskisoissa 22 vuoden tauon jälkeen.
– Aqua Plus testausasemalla pyörätestissä.
Kesäkuu
– 10km ja 34km pyörätempo.
– Siskojen kanssa Jukolan viestissä, sij. 845/1721.
– Lahden Ironman 70.3, jossa olinkin kisaamisen sijaan töissä. Jokaisen pitäisi joskus olla järjestämässä kisaa!
– Oman kisaamisen tänä kesänä saa unohtaa.
– Olkapään magneetissa.
Heinäkuu
– Ortopedillä.
– Fyssarit ja kuntoutus jatkuu.
– Elämäni eka multisport-kisa!
– Ostin Recovery bootsit.
– Merenkurkun rastipäivät, eli 3 suunnistuskisaa! Häviöstä voittoon!
Elokuu
– 10km juoksutesti, tämän hetken kunnolla 5:08min/km.
– Tallinnan Ironmania katsomassa.
– Kaatuminen juoksulenkillä ja kämmenen murtaminen.
– Käden ja rintakehän kipujen sekä kipsin vuoksi treenitauko.
– Ortopedillä: Kaksi kortisonipiikkiä olkapäähän, niveleen ja bursaan.
 Syyskuu
– Olkapään lisäksi kuntoutetaan vasenta kättä, joka kipsin poiston jälkeen paljon pienempi kuin oikea.
– Uinnit aloitettu. Ja ekan 1000m tultua täyteen ILMOITTAUDUIN Ironman Copenhagen 2020!
– Kehonkoostumusmittauksessa pitkästä aikaa.
– Lopetin Pepsi Maxin, johon olin täysin koukussa.
Lokakuu
– Syyslomailemassa Ylläksen ihanissa maastoissa!
– Nyt jo kaksi parikymppistä juoksulenkkiä suht helposti.
– Ensi kesän kisakalenteri hahmottuu. 40 vuotta kun tulee mittariin, niin aion olla parhaimmassa kunnossa ikinä.
Marraskuu
– Pyhis 27km Kaitsun kanssa, vauhti 6:01min/km.
– Jätin karkit toistaiseksi. En ole karkkilakossa, eikä ne ole multa kiellettyjä. En vain syö niitä.
– Varasin ensi kesälle treenileirin. Aqua Plussan leiri Lanzarotella huhtikuun alussa!
Joulukuu
– Syksyn treenit alkavat näkyä, niin juoksussa kuin pyörässä.
– FTP-testi, toiseksi paras tulos.
– Uinnissa aloin saada voimaa käsivetoon, joku lihas aktivoitui? Mutta tuntuu erilaiselta kuin vuoteen!
– Ehkä parhassa kunnossa tähän vuodenaikaan ikinä!
– Murtuneen/olkapääongelmaisen käden voimat vielä vähän heikommat kuin toisen käden.
– Kuntoutus olkapään kanssa jatkuu.

Edellisvuosien yhteenvedot pääsee lukemaan täältä:
Vuosi 2012, treenitunnit 440.
Vuosi 2013, treenitunnit 388.
Vuosi 2014, treenitunnit 392.
Vuosi 2015, treenitunnit 495.
Vuosi 2016, treenitunnit 546.
Vuosi 2017, treenitunnit 482.
Vuosi 2018, treenitunnit 502.

Tänä vuonna treenitunteja tuli 504. Normaalisti on tullut vedettyä kausi yhteen lokakuu-syyskuu tasolla, mutta tänä vuonna en sitä oo tehnyt. Tunnit jakautui hyvin epätasaisesti sairasteluiden ja murtuman vuoksi.

 

Instassa vuoden yhdeksän tykätyimpää kuvaa tulee tässä. Yleensä tykätyimmissä on treenikuvia. Nyt tämä näyttää ihan erilaiselta. 😀

Kiitos kärsivällisyydestä, tsemppauksesta, mukana olosta ja tuesta perheelle, Aqua Plussan Kaitsulle ja Tuulille, treenikavereille, hieroja Marjo Keskiselle sekä Liikuntakeskus Pulssille! <3 Ensi vuonna oon vanhempi, sen verran tämä vuosi kasvatti.

Mielettömän hyvää uutta vuotta 2020! Myös terveyttä niin itselleni kuin jokaiselle lukijallekin! Sekä kiitos just sulle, joka eksyit nyt tai joka kerta lukemaan mun juttuja täältä! <3

 

LUE MYÖS:

Vuosi 2018

Vuosi 2017

Vuosi 2016

SEURAA MINUA 

FACEBOOK | INSTAGRAM | TWITTER

BLOGLOVIN | BLOGIT.FI