Hae
Ninnin energianurkkaus

Olkapään takakapselin kireys

Mä jatkan taas tällä mun olkapääasialla. Kävin nimittäin viime perjantaina olkakirurgi Harri Heliön vastaanotolla. Hänellä on kokemusta niin paljon urheilijoiden olkapäistä, että mielenkiinnolla kuuntelin hänen mielipidettään omasta olkapäästäni. Tiedossa siis oli takakapselin kireys sekä magneettikuvien löydökset.

Kerroin faktat ongelman kestosta, kivuista, uintitauoista sekä kuntoutuksista. Heliö kyseli ja teki testejä, mitä mulle on aiemminkin tehty. Voimat on kohdillaan, eikä erityistä kipua missään asennoissa tule. Kättä on vaikea viedä ylös. Erityisesti hän kiinnitti huomiota takakapselin kireyteen, mikä oli huomattavaa. Kuvissa näkyi ödeemaa bursassa, paksuuntumaa / ahtaumaa CA-ligamentin kohdalla, ei merkittävää labrum-vauriota. Viittaa heittäjän olkavammaan.

Heliö sanoi, ettei ole oletettavissakaan, että tällä olkapäällä uidaan. Sanoi myös, että takakapselin kireys ei poistu, vaikka pitäisin 3kk tai 12kk uintitaukoa. Olen venytellyt takakapselia nyt kahden kuukauden ajan kerran päivässä, mutta se ei riitä. Heillä on ollut tutkimusryhmä, joista osa venytti kerran päivässä, osa kaksi ja osa kolme kertaa päivässä. Ne, jotka venyttivät kerran päivässä, niin heillä ei tapahtunut muutoksia. Muutoksia alkoi tapahtua, kun venyttelyä oli päivässä kaksi tai kolme kertaa. Tämä selittää sen, että vaikka olin loppuvuodesta keuhkoklamydian takia tekemättä mitään, niin vaiva ei poistunut. Tai uintitauot eivät ole ongelmaa poistaneet. Mitä enemmän kättä käytän, sitä enemmän on kipuja, leposärkyä ja yösärkyä.

Hän sanoi myös, että kun olkapää on takaa kireä, niin se voi tuntua edestä löysältä. On myös joskus nähnyt tilanteita, että on korjattu edestä löysänä olevaa olkapäätä ja todellisuudessa on ollut takaa kireä. Mulla tätä löysyyden tunnetta siis on ollut, pystyn hyvin tuolla toisella olkapäällä (joka on 24v mennyt osittain sijoiltaan tuhansia kertoja) tunnistamaan tämän.

Röntgenlääkäri laittoi ultraäänen avulla mulle kaksi kortisonipiikkiä, toisen nivelkapseliin ja toisen bursaan. Ja nyt kuukauden mun pitää olla todella aktiivinen venytyksien suhteen. Eli tuon ajan, kun kortisoni vaikuttaa. Sen jälkeen jatketaan venyttelyä parin kuukauden ajan, jos näyttää, että venytyksestä on apua. Nyt siis kolmesti päivässä, ja sen jälkeen kahdesti.

Olkapään tulee liikkua normaalisti, mutta ylivenyttämistä tulee varoa. Tyypillisesti olkapään takaosa on taipuvainen kireyteen, tällöin ongelmana on nk. takakapselin kireys. Olkapään nuppi ei pääse omalle paikalleen, vaan on liiaksi edessä suhteessa kuppiin. Ongelma altistaa kiertäjäkalvosimen etuosan hankaukselle ja on tyypillinen supraspinatuksen (kättä ylös nostava lihas) ärsytyksen aiheuttaja. Lähde: Pihlajalinna

Koska kyseessä ei ole pelkästään takakapselin kireys, vaan lisäksi kuvissa on nähtävissä muutoksia, niin takaporttina on tähystys. Jos liikkuvuuden lisääntyessä en saa kättä kivuttomaksi ja uintikuntoon, niin sitten tähystyksessä takakapselin kiinnikkeet nips ja naps, ja jänne hiotaan suoraksi. Ei ihan noilla sanoilla sanonut, mutta käytännössä noin. 😀 Sen jälkeen pitäisi olla käsi kunnossa.

Heliö kertoi todella tarkasti esimerkkiolkapään avulla, että mitä mulla tapahtuu ja miksi lapa nousee. Kun olkanivel kääntyy, niin lapa tulee mukana. Niin ahtaalla nivel on. Esimerkiksi tänään juostessa 50 minuuttia tunsin olkapään koko ajan. Se on hyvin kireäntuntuinen, ahdistava. On käynyt nyt useasti mielessä kuinka Keskisen Marjo (hieroja) on jo muutaman vuoden maininnut tuosta yhdestä kohdasta hartiaa, että se on mun akilleen kantapää. Aina kireä. Ehkä sitä rappeumaa ym. sinne on kehittynyt ajan myötä, ja siksi tuntuu niin kireältä aina.

Perjantaina mulla oli olkapää todella kipeä kortisonipiikkien jälkeen. Lauantainakin vielä, mutta pärjäsin vähemmällä särkylääkkeellä. Treenit toki jäi tekemättä. Sunnuntaina otin olkapäästä lähtökuvat, ja kerran viikossa pitää kuvata mihin asentoon käsi kääntyy. Silloin näkee, että onko venyttelystä hyötyä. Kahden viikon päästä soitan lääkärille, ja kerron missä mennään. Jos venyttely auttaa, ja olkapäällä pystyy muutoksista huolimatta uimaan, niin olisi ihan mahtavaa! Keskimäärin 2-3x päivässä venyttely helpottaa kireyttä 20 astetta kuukaudessa, mulla kireyttä oli 60 astetta, joten ottaisi kolme kuukautta. Toinenkaan käsi ei ole läheskään nollassa, vaan siinäkin on kireyttä jonkun 40 astetta. Joten aika nopeasti ne ovat samalla tasolla. Nyt siis venyttelen myös toistakin kättä.

Tässä hyvä youtubevideo takakapselin venytyksestä, ja Heliön kommentteja tutkimuksista myös.

LUE MYÖS:

Olkapään kanssa lisätutkimuksiin

Olkapäät riesana

Triathlonkisat peruttu – kiertäjäkalvosinoireyhtymä

SEURAA MINUA 

FACEBOOK | INSTAGRAM | TWITTER

BLOGLOVIN | BLOGIT.FI

Kehonkoostumusmittaus pitkästä aikaa

Kävin pitkästä aikaa kehonkoostumusmittauksessa. Aikoinaan kävin useamminkin, mutta nyt en ole 1,5 vuoteen käynyt ollenkaan. InBody-mittauksessa en muutamaan vuoteen. Ajattelin, että nyt vois olla aika katsoa, että mitä kone on mieltä mun kropasta tällä hetkellä. InBody-mittarilla tehty kehonkoostumusmittaus ei todellakaan ole 100% faktaa, vaan siihen vaikuttaa mm. kropan nesteet ym. Vaikuttaa myös, että millä laitteella on tehty. Mutta jos käyt vaikka aamusta samalla laitteella ja edellisenä päivänä on samantapaista treeniä alla ja syönyt suht samoin, niin eiköhän ne tulokset silloin vertailukelpoisia ole.

Tässä on neljä vuotta sitten otettu mittaus, jolloin mulla oli hyvä olla omassa kropassa ja kroppa tuntui enemmän urheiljan kropalta.

Vertailukohta oli siis paperilla, ja nyt katsomaan, että paljonko on tekemistä. Tiesin, että painon suhteen ei niinkään, mutta lihasta ei ehkä samalla tavalla ole, ja sen myötä tietty rasvaa enemmän. No näinhän se oli, että 1,5kg oli painoero, mutta rasvaprosentti 5% enemmän. Tämän mukaan tavoitepainoon on matkaa 3,7kg, kun edellisellä kerralla tavoitepainossa mittarin mukaan olin. Silloin painoin sen 66,2kg.

Tämä oli kyllä todella motivoiva mittaus, nyt ei muuta kuin salille ja kohti sitä 65 kiloa, mikä on ollut keväästä asti tavoitteena. Tavoite toki ei ollut laihduttaa, vaan syödä hyvin ja paljon, että jaksaa treenata. Siinä samalla tiivistyä. Ei oo enää älyttömän kaukana, mutta vaikeimmat kilot tietty. Oli kiva nähdä kuinka se oma fiilis siitä kropasta vastasi tulosta. Oon siis kaksi Fitfarmin Sport-valmennusta käynyt läpi, että oppisin syömään oikein/tarpeeksi. Viikon päästä alkaa kolmas Sport, ja mä jatkan siinä taas ruokavalion kanssa. Jos 20 vuotta on syönyt tietyllä tapaa, niin ei siitä tavasta opi pois 20 viikossa. Siksi jatkan, että saan henkilökohtaista ravinto-ohjausta jokaiseen vuodenaikaan (treenimäärät vaihtelee).

Treenitiimi aloittaa nyt ylimenokauden, mutta mä oon melkein vuoden tässä nyt treenannut ylimenokauden mukaan, joten mä alan treenaamaan ehkä viikon päästä!! 🙂 Aqua plussan IM-tiimissä (ironman) meno siis jatkuu. Niin tyytyväinen oon ollut monta vuotta, ja Kaitsu tuntee mut niin hyvin ja meillä homma synkkaa, joten hänen valmennuksessaan jatkuu jälleen uusikin kausi. Aqua Plussassa alkaa myös triathlonkoulu, jos jotain kiinnostaa. Tampereen seudulla siis, siellä itsekin aloitin 2011. Heidän nettisivuiltaan löytyy lisää infoa.

Instagramissa mulla ja Fiini Fröökynällä on käynnissä arvonta. Siellä arvotaan kyseinen paita, josta on saatavilla 7 eri väriä. 

Takaisin tuohon kehonkoostumusmittaukseen. Siinä näkyy myös käsien epätasapaino, mikä johtuu tietenkin siitä, että käsi oli kolme viikkoa kipsissä. Murtumasta on nyt neljä viikkoa, ja nyt ensimmäistä kertaa pystyn kirjoittamaan tietokoneella niin, että mulla on kaikki sormet käytössä. Jee! 🙂 Toki taittaa ei voi rannetta ulospäin, joten vähän varovainen pitää olla ja ei liikaa kerralla. Päivä päivältä parempi, ja todella hyvää kuntoutusta on ollut ihan naamarasvan levittäminen molemmin käsin, hiusten pesu, veden juominen lasista vasurilla, pyykkien kääriminen jne. Yleensäkin kotityöt. Mies kommentoikin mun yksi päivä pyykkiä kääriessä, että näyttää olevan todella hyvää kuntoutusta tuo, että varmaan loppuvuosi kannattaa treenata. 😀 Vissiin on vähän joutunut mukaan pyykkirumpaan…

LUE MYÖS:

Voihan verikoetulokset

Ravintovalmennus: tilannekatsaus

Vihdoinkin selvyys: keuhkoklamydia

SEURAA MINUA 

FACEBOOK | INSTAGRAM | TWITTER

BLOGLOVIN | BLOGIT.FI