Hae
Ninnin energianurkkaus

Ensi kesän tavoitteet

Kävin tiistaina Pirkanmaalla palauttamassa viime vuonna Aqua Plussan päättäjäisissä saamani Tempokuski-kiertopalkinnon, koska en päässyt osallistumaan perjantaina päättäjäisiin. Samalla palaveerasin valmentajan Kaitsun kanssa, ja sen jälkeen tietenkin kävin yhteistreeneissä juoksulenkillä.

Kuten ehkä on ollu huomattavissa, niin oon fiiliksissä treenaamisesta ja siitä, että oon näin marraskuun alussa hyvässä vauhdissa. Tähän asti joka syksynä on ollut kaikenlaista jalkaongelmasta huonoon motivaatioon ja ironmanin jälkeiseen kuntokuoppaan ja terveysongelmiin. Nyt on siis poikkeuksellinen syksy.  Alunperinhän tämä oli suunnitelmissa, kun ironmania ei pitänyt tänä kesänä kisata. Tosin suunnitelmissa ei ollut näin haasteellista vuotta, vaan että startti uuteen kauteen on hyvä ilman ironmanista palautumista.

Mitään ihmeellisiä vauhteja ei esim. juoksussa ole, mutta onhan se nyt upea juttu, että halutessaan pystyy tunnin varoitusajalla lähteä juoksemaan vaikka 20km. Uintivauhti on ihan onneton, mikä nyt tämän uimattoman vuoden jälkeen on ihan odotettavissa. Nyt olen uinut neljästi jo 2,5km. Itse asiassa eilen rikkoontui ensimmäistä kertaa 3000m.

Käytiin Kaitsun kanssa läpi tämän hetkinen tilanne, mitä pystyy treenaamaan käden vuoksi ja mitkä on ensi kesän tavoitteet. Intoa on tällä hetkellä paljon, ja nyt täytyy vaan koko ajan huolehtia kokonaiskuormituksesta sekä siitä, etten tee nyt liikaa, koska keväällä pitää pystyä nostamaan määrää ja tehoa. Vähän pelottaa tuleva työkuorma, ja stressi. Kun oppisi stressaamaan vähemmän, varsinkin työasioissa.

Kisakalenteria oon pohtinut, ja tältä se vaikuttaa:
Puolimaraton, Pori 9.5.
Sprinttimatka, Vantaa / Jukolan viesti, Rovaniemi 13.6.
Perusmatka, Lohja 11.7.
Puolimatka, Joroinen 18.7.
Ironman, Copenhagen 16.8.

Lisäksi oon ajatellut, että käyn Ylöjärvellä/Sastamalassa Aqua Plussan yhteistreeneissä jälleen kaksi kertaa kuukaudessa, ja keväällä treenileirillä etelässä. Ja ironmanilla tavoite on alle 11h, kuten oli jo viime vuonna. Luultavasti 2021 suuntana on sitten Ironman Tahko-Kuopio. Suomessa on ensi vuonna ensimmäinen Ironman Tahkolla. Lahdessa on jo pari kertaa ollut Ironman 70.3 eli puolimatka.

Tiistai-illan kruunasi vielä Aqua Plussan juoksulenkki Pispalassa. Kaitsu juoksi mun kanssa osan matkaa, ja sain kyllä hyvät neuvot alamäkijuoksuun. Toki tuolla oleva alamäki on hyvin juostava, ja siinä on helppo harjoitellakin alamäkeen juoksua. Kaitsu kommentoi, että lantio pitää yrittää pitää paikoillaan. Ja se oli kyllä hyvä neuvo!

Jälkeenpäin Training Peaksistä näin, että olisin voinut tehdä kyseisen juoksun lujempaa. On vielä tosi vaikeaa arvioida TP:n IF ja TSS arvoja, mitkä on treenille asetettu, että kuinka kova treeni on tarkoitettu olevan. Jos siis treenissä ei ole tiettyä vauhtia tai sykettä määritelty. No se oli tuolle tiistaille kuitenkin oikein hyvä, nimittäin pari päivää ennemmin olin mukana Jämin suunnistusmaratonilla. Matkana oli 12,5km ja muutama virheen sekä kiertojen takia mulle tuli mittariin tasan 15km. Tuollaset on tosi hyviä treenejä, koska huomaamatta syke on pari tuntia vk-alueella. 🙂 Mulla meni aikaa 1:53, ja sijoitus oli 4/10. Parasta melkein oli, että reilun 400m loppusuoralla ohitin yhden ja nousin sijalta viisi neljänneksi. Menin ohi pienessä ylämäessä, jossa pohja oli pehmeää hiekkaa. Minä ylämäessä! Jee! Tuolla oli siis yhteislähtö, joten ohitetut oli oikeasti ohitettu. Toki en ollut varma oliko nainen mun kanssa samassa sarjassa, koska viimeiselle rastille mennessä vasta saavutin häntä ja numero en nähnyt.

Olin juoksukaverini Eijan kanssa matkassa, ja käytiin vielä hiihtoputkessa hiihtämässä. 20km pertsaa tuli mittariin pehmeällä ladulla, joten ei ihan suunniteltu palauttava lenkki tullut, mutta ei se mitään. 😀 Ei ihan pientä käyntiä viitsinyt tehdä, kun putkeen maksoikin 15 euroa.

LUE MYÖS:

Analyysi kaudesta 2018

Analyysi menneestä kaudesta 2017

Päätöspuhe 2016

SEURAA MINUA 

FACEBOOK | INSTAGRAM | TWITTER

BLOGLOVIN | BLOGIT.FI

Kaupallinen yhteistyö

Treenihuone sai päivitystä

Kaupallinen yhteistyö: Gorilla Sports

Treenihuone koki pieni muutoksia, koska koittaa nimittäin jälleen sisätreenikausi. Ja koska huoneessa tulee vietettyä aikaa, niin siitä pitää saada toimiva. Jos olisi enemmän tilaa ja ylimääräistä rahaa, niin mulla olisi oma kotikuntosali ja seinälle tulisi joku mahtava valokuvatapetti. Nyt kuitenkin mennään vähän vähemmillä toimenpiteillä. 😀 Tämä talvi eroaa edellisistä siinä, että mun on kuntoutettava myös kättä. Voimaa ei vasemmassa kädessä ole entiseen tapaan, eikä kämmen kestä kunnolla vielä esimerkiksi punnertamista. Kämmentä ei voi puristaa sivusuunnassa, ja kävely/hiihtosauva sattuu. Saa nähdä kauanko paranemisissa menee, tai tuleeko käsi ikinä täysin kuntoon. Kämmentä kun katsoo, niin nimettömän kohdasta jänne/luu on vähän kohollaan.

Myytiin meidän monitoimilaite pois, koska se on jäänyt niin vähälle käytölle ja vie vaan paljon tilaa. Sen tilalle hommattiin Gorilla Sportista kunnollinen leuanvetotanko, joka on ollut jo pitemmän aikaa ostoslistalla. Meillä on ollut oviaukossa sellainen listoihin tukeutuva, ja mä en oo siihen luottanut. Oon kuullut joskus, että joku olisi loukkaantunut pahastikin siitä selälleen maahan tipahtaen. Sen muuten saa, jos joku haluaa. 😉

Leuanvetotankoja löytyi useampi erilainen. Me tilasimme sellaisen, jonka saa kunnolla seinään kiinni, ja jossa voi tehdä leuanvetoja eri otteilla. Mä oon tässä hommassa kuitenkin niin aloittelija, että mä tarvin avuksi vastuskuminauhoja. Eikä siitä huolimatta vielä tahdo onnistua käden huonon voiman vuoksi. Mutta onneksi kuminauhojen avulla saan edes muutaman leuan, ja pystyn treenaamaan. Haluaisin tuon selän/lavan hallintaan, ja oikeasti saada muutaman leuan. En oo koskaan osannut tekniikkaa, enkä saanut kahta leukaa enempää. Tuossa nuo vastuskuminauhat roikkuu valmiina, niin voi ohimennenkin vetää muutaman leuan. Tosin en pysty hyppäämään käden vuoksi tankoon, vaan mun pitää aina erikseen siihen nousta. Ehkä kuukauden päästä tilanne on eri, ja hyppääminen onnistuu. Laitettiin siis tanko niin ylös, että se on sopivalla korkeudella miehellekin. Me muut kyllä voidaan ottaa tuoli tai vatsapenkki avuksi. 🙂

Leuanvetotangon ja vastuskuminauhojen lisäksi tilasimme lisää suojamattoa lattiaan sekä kunnolliset käsipainot. Suojamattoa meillä on ollut jo muutaman vuoden, ja tykkään, kun se suojaa laminaattia niin painoilta kuin hieltäkin. Ja jos tekee lattialla corea tai venyttelyjä, niin ei tarvitse aina levittää mitään patjaa, vaan suojamatto tuo tarpeeksi pehmeyttä. Tänä vuonna treenihuone on ollut käytössä enemmän kesälläkin kuin ennen, nimittäin oon maannut huoneen lattialla olkapäätä kuntouttaen todella paljon.

Säädettäviin käsipainoihin päädyttiin siksi, että saa tehtyä käsiliikkeitä kotonakin. Yhteen käsipainoon saa 4-15kg painoa, joten niillä voi tehdä monenlaisia juttuja kuntoutusliikkeistä ihan kunnolliseen käsitreeniin. Toki sellainen käsipainosarja ja -teline olis mahtava, mutta jäisi kuitenkin osa painoista vähälle käytölle. Säädettävät ovat hinnaltaan järkevämmät tähän käyttömäärään.

Treenihuone valmiina siis jälleen talveen! Ainut, mitä mietin, että pitäisikö hommata monen hehkuttama Zwift… Eli virtuaalitraineriappsi, jolloin sisäpyöräilyyn tulisi ehkä jotain lisää. Ja Wattbikeen on tarkoitus päivittää satula, jospa sitten jaksaisi istua pyörän päällä 3-4 tuntiakin. Talvi on lopulta nopeasti ohi, ja sitten pääsee taas maantielle. Ja hei, muistaako joku mistä tuo kukkahattuuimalakki mulle tuli? 😀 Sain sen lahjaksi ensimmäisen täysmatkan jälkeen! Kiitos vaan osallisille. 😉

LUE MYÖS:

Joulusiivot tehty uudessa treenihuoneessakin

SEURAA MINUA 

FACEBOOK | INSTAGRAM | TWITTER

BLOGLOVIN | BLOGIT.FI

Kaupallinen yhteistyö: Gorilla Sports