Hae
Ninnin energianurkkaus

Kampien ja rataspakan vaihto

Yksinkertainen asia ei välttämättä ole niin yksinkertainen, jos sitä tekee ensimmäistä kertaa. Mähän sain reipas viikko sitten Saksasta postipaketin, joka sisälsi uuden rataspakan, kompaktikammen ja ketjut. Näiden on tarkoitus helpottaa mäkien polkemista Barcelonassa.

Huomenna on valmistava treeni kisaa ajatellen, ja se tarkoittaa sitä, että käyn uimassa kilsan verran, pyöräilen noin 50 kilsaa ja juoksen vielä kympin. Halusin, että pyörä olis sillä mallilla kuin kisassakin. Eli sitä ennen oli siis tarkoitus vaihtaa rataspakka, kammet ja ketjut.

Puolessa välissä kampien ja takarattaan vaihtoa tuli mieleen, että jos ottaisin muutaman kuvan. Ite nimittäin joutui vähän surffailemaan netissä ja etsimään, että mitä työkaluja näihin tarvitaan, että vaihto saadaan suoritettua. Tarkoitus oli kuitenkin saada homma purkkiin ilman, että vahingoittaa pyörää tai uusia osia. Ei viittiny vain kokeilla ja toivoa parasta.. 😉

Ensin tietenkin takarengas irti, ja samoin rataspakka.
Uus rataspakka paikoilleen momenttiavaimen kera.
Ketjut poikki.
Nämäkin rinkulat saa kuusiokulma-avaimella irti, niin on helpompi puhdistaa.
Toinen kampi irti, ja sen jälkeen kumivasaralla putki keskiöstä pois. Tämä oli mm. sellainen asia, johon saimme puhelimessa varmistuksen. Ohjeissa näytti siltä, että keskiö pitäisi löysätä, mutta näin ei kuitenkaan ollut ja keskiötyövälinettä emme tarvinneet (meillä ei sellaista ollu,, joten hyvä, ettei tarvittu). Kiitos neuvojalle! 🙂
Ei ole kampia ei.
Uudet paikoilleen.
Vanhat ja uudet kammet, ja vuorossa ketjujen sovitus.
Kaikki valmiina koeajoa varten. Tänä iltana satoi vettä, joten koeajo siirtyi huomiselle.
Vanhat kannattaa kunnolla putsata ja sen jälkeen rasvata, etteivät pääse ruostumaan.
Näitä käytettiin eli kuusiokulma-avainta, momenttiavainta, kumivasaraa, ketjujen katkaisijaa…

Näin tapahtui vaihto meillä. Ja koska koeajo on suorittamatta, niin varmaa ei ole menikö kaikki niin kuin pitikin. ;D Sitä paitsi tämän kaiken tekijä (kiitokset vain miehelle!) on jo nukkumassa, enkä mä muista työkalujen nimiä ja kaikkea muutenkaan tarkalleen, niin voipi olla jotain virheitä. 😀 Mutta siis hyvin yksinkertainen tapahtuma, kun vain tiesi mitä piti tehdä. 🙂

10 kommenttia

  1. Kaisa kirjoitti:

    Huh mä oon aika uuno tommosissa, hyvä ku laitoit ohjeistusta vastaisen varalle 🙂 tsempit viimeistelytreeniin!

    • NinniM kirjoitti:

      No uuno oon mäkin. Ja mistäs sitä voi tietää, jos ei ennen oo tarvinnu tuollasia miettiä. 😉 Kiitos, treeni tehty.

  2. -Tinke- kirjoitti:

    Hyvä, että kammet vaihtuivat hienosti. Itse olen löytänyt moniin ongelmiin apuja
    tuolta Klik

    Muutenkin mielestäni ParkTool:n työkalut, telineet sun muut ovat varsin hyviä. Suosittelen.

  3. Tuuli kirjoitti:

    Hyvä selkokielinen kuvaus asennushommasta. Sulla oli vastaava hieno selostus siitä ajoasennosta ja kirjoitettu niin että ymmärtää. Kuin oppikirjasta 😉

    • NinniM kirjoitti:

      Pakko kirjoittaa selkokielisesti, kun ei osaa ees vaikeasti ja täytyy ittekin ymmärtää. ;D

  4. Paavo kirjoitti:

    Lisäyksenä voisi mainita, että välityksien vaihtoon ei ole välttämätöntä vaihdella koko kampisettiä. Kaupoista saa rattaita ihan erikseenkin 🙂

    • NinniM kirjoitti:

      Jees, näin on! Hyvä lisäys. 🙂 Me päädyttiin koko rattaiden sijaan kampiin rattaineen.

    • Kauramoottori kirjoitti:

      Tähän täytyy kommentoida, että kampisetin vaihtamalla tais tulla halvemmaks. Ainakin niin muistelisin, kun osien ettimisessä autoin 🙂

      Toi hienosäätöleka kuuluu kyllä jokasen pyörämekaanikon vakiovarusteisiin.

    • NinniM kirjoitti:

      Joo, ei ollu hinnoissa tuossa kohtaa hirveästi eroa. 🙂

      Eipä olis tullu ensimmäisenä mieleen, että lekaa tarvitaan. 😀

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *