Hae
Ninnin energianurkkaus

Ravintovalmennus: tilannekatsaus

Viisi ja puoli viikkoa on nyt takana opettelua syömään tarpeeksi. Ruokamäärät ovat niin isot, etten ole koskaan syönyt näin paljoa oikeaa ruokaa. Heti alkuun pitää sanoa, että en ole dieetillä enkä millään kuurilla, vaan tarkoitus on opetella syömään oikein ravintovalmennus apuna. Aineenvaihdunta on käynnistynyt, mikä on todella hieno juttu. Jatkuvasti ei tee mieli herkkuja, mutta kyllä niitäkin mieli tekee. Mulla vaikuttaa hormonit makeannälkään paljon. Makeaa tekee todella paljon mieli ovulaation aikana sekä viikon verran ennen menkkoja ja pari ekaa menkkapäivää.

Mun muutosyritykset on aina kestäneet sen 2-6 viikkoa, ja sitten pikku hiljaa oon palanut vanhoihin tapoihin. Kun en syö tarpeeksi, niin hiilarivaje viikonlopun treenien jälkeen on iso ja alkuviikosta syön kaksin käsin. Oon tuon ongelman tiedostanut, mutta en silti oo saanut syötyä tarpeeksi. Ja myönnän, että karkkia on mennyt myös. Kaupassa käydessä on lähtenyt helposti 100g pussi matkaan mukaan. Ja välillä isompiakin. Kun on mennyt viikkoja pienillä energiamäärillä, niin lopulta homma loppuu. Sehän on selvää. Tässä ihan selkeä syy, miksi olen epäonnistunut.

Nyt siis on lähdetty tuossa Fitfarmin Sport-valmennuksessa (treeniohjelmahan tulee Aqua Plussalta, tuosta Sportista ravinto-ohjelma, joka on mulle yksilöity treenit huomioonottaen) liikenteeseen siinä, että syön tarpeeksi. Vaikka mulla on ollut haaveita, että talven kilot lähtee, niin Sportin valmentaja Koistinen sanoi, että huonosta ruokavaliosta ja pienestä energiamäärästä ei voi tiputtaa ruokaa pois. Ensin on opeteltava syömään, ja ihan varmasti kiinteytymistä tapahtuu jo puhtaan ruokavalion seurauksena, mutta jos tulevaisuudessa pudotettavaa on, niin sitten tehdään ruokavalioon muutoksia sitä silmällä pitäen. Mutta kisakaudellahan painoa ei voi tiputtaa, ja se ei ole nyt oikeasti tavoite, vaikka toive onkin.

No koska painolukemahan aina kiinnostaa, niin kerron nekin. 😀 Kyllähän tuosta näkee, että niin on käynyt, kuten Koistinen mulle puhelimessa sanoi. Paino on laskenut, vaikka kuinka on syönyt. Ylimääräinen turvotus on poissa. Toive on 65 kiloa.

Ma 08.04. paino 72,5kg
La 13.04. paino 69,5kg
Ma 22.04. paino 70,5kg
Ma 29.04. paino 69,2kg
La 04.05. paino 69,1kg
Su 12.05. paino 68,3kg

Esimerkiksi, kun lähdin Tampereelle käymään kaupoissa ja treeneissä, niin mulla oli kaikki päivän syömiset mukana.

Olen kuitenkin syönyt muutaman kerran ruokaohjeen ulkopuolelta. Kuten siskon tyttöjen synttäripäivänä päätin etukäteen, että otan kakkua. Olen ottanut lapsilta muutaman karkin ja sipsin, mutta vain pari. Äitienpäivän lounaan söin vanhemmillani, senkin päätin etukäteen, että niin teen. Tämä on kuitenkin tarkoitus saada sellaiseksi, mitä voin noudattaa arjessa joka päivä.

Mulle on ollut tosi tärkeää, että valmistan useamman ruoka-annoksen etukäteen, jolloin jääkaapissa on aina lounas/päivällinen valmiina. Eikä ole töihin lähtiessäkään tilannetta, ettei ole eväitä. Tämä on ollut todella tärkeää! Punnitsen ruuat joka päivä ja kaikki mitä syön, koska arvioin muuten ihan väärin. Ja ottaisin aivan liian vähän ruokaa! Oon myös huomannut, että välillä on ollut henkisesti vaikeaa lisätä ruokaa, kun kuitenkin on toive, että talven kilot saisin pois. Mutta olen päättänyt noudattaa ohjeita, ja tulostahan tosiaan on tullut. Mutta onhan se normaalia, että paino heittelee, eikä tosiaan tuu suoraan alaspäin koko ajan.

Aina sanotaan, että ruokavalio vaikuttaa urheilijalla kehittymiseen. Mielenkiinnolla odotan, että vaikuttaako oikeasti. Esim. mikä tilanne on vuoden päästä. Yksi tämän syömään oppimisen tavoite on myös se, ettei syksyllä ja talvella kerry kiloja, kuten joka talvi on käynyt. Nyt toki vielä, kun sairastelin, niin tilanne oli vielä pahempi.

LUE MYÖS:

Jatkoa eiliseen postaukseen: ravintovalmennus

Puhti.fi – Voihan verikoetulokset!

Vihdoinkin selvyys: keuhkoklamydia

SEURAA MINUA 

FACEBOOK | INSTAGRAM | TWITTER

BLOGLOVIN | BLOGIT.FI

2 kommenttia

  1. Carita kirjoitti:

    Ihan mahtavaa💪😁

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *