Hae
Ninnin energianurkkaus

Nopein ja kaunein, Reposaarella treenaamassa

Sain valmentajalta ohjeeksi kirjoittaa blogiin ”nopein ja kaunein”, ja kun kaikki tehdään, kuten valmentaja käskee, niin tämäkin. 😀

Tänään oli Aqua Plussan kisanomaista yhteistreeniä tiedossa Porissa, Reposaarella. Lähdin mukaan tekemään nousevavauhtista perusmatkaa. Kiva päästä välillä uusiin maisemiin. Piti lähteä matkaan miehen ja pojan kanssa, mutta matkaan tuli muuttujia ja lähdinkin yksin. Kiitos vielä mökkiseuralle, kun huolitte mut mukaan!

Perjantaina käytiin illasta uimassa Päivin kanssa, ja todettiin ahvenheinää kasvavan lähellä rantaa melko paljon. Mä inhoan kaikkea ylimääräistä vedessä, ja kuului kyllä rantaan mun kiljuminen, kun säikähdin ekan kerran. Oli kyllä ihan hyvä lyhyt uinti, että sai totutella veteen.

Kuva: Aino Mäenpää

Tänään oli startti klo 9, ja tosiaan nopeilla vaihdoilla oli mahdollista treeni tehdä, koska Tuuli oli tavaroita vahtimassa rannassa koko ajan. Kiitos siitä! Uinti oli ihan ok, mutta vauhtia vaan multa puuttuu entiseen verrattuna. Kuten muutamaan kertaan oon todennut. No se tulee vaan uimalla.

Kuva: Aqua Plus / Tuuli

Pyörässä oli tarkoitus ajaa 145, 160, 175 ja 190 watit. Eli pk-alueelta aloitus. Mennessä jouduin himmailemaan paljon, että sain ekan kympin keskiwateiksi 148. Toistakin kymppiä ajaessa odotin vain kääntöpaikkaa, että saisi alkaa ajamaan. Kääntöpaikka tuli, mutta sitten tehot eivät olleetkaan enää helposti ajettavissa. 174 oli kyllä kolmannen kympin keskiteho, mutta 190 olikin tänään liikaa. Kaitsu oli ohjeistanut, että voi ajaa myös 185. No heti tiesin, että sitä yritän. 184 oli tuon neljänneksen eka vitonen, ja toisen vitosen keskiwatit 174. Tosin tuo sisältää mm. äkkipysähdyksen auton kääntyessä eteen 40 alueella. Ensimmäistä kertaa oli hyötyä levyjarruista, vannejarruilla en olisi saanut pyörää pysähtymään. Taisi kuitenkin olla täysin mun vika, koska oikealta tulevalla ei vissiin ollut kolmiota. Ainakaan seuraavassa risteyksessä ei ollut. Tilanne tuli sen verran nopeesti, että meistä kumpikaan ei huomannut toista. Onneksi ei kuitenkaan sattunut mitään.

Juoksussa oli tarkoitus nostaa vauhtia 2km välein. 5:20, 5:10, 5:00, 4:50 ja 4:40. En saanut ihan siihen mihin piti, 8 ja 9 kilsa oli vaikeimpia. Mutta kaksi vipaa kilsaa näytti menevän oikein. Niihin oon tyytyväinen. 5:07 näytti olleen kympin keskivauhti, ja se sisältää yhden geeli+vesipysähdyksen sekä yhden vesipysähdyksen. Hyvä treeni kuitenkin, vaikka kaikki ei suunnitelman mukaan mennytkään. Toivottavasti ens kerralla!

Blogin bannerikuvan päivitin. Siitä kiitos Päiville, kun jaksoit tulla kuvaamaan!

LUE MYÖS:

Treenileiri Harjavallassa

FTP-testi, jäin tavoitteesta

SEURAA MINUA 

FACEBOOK | INSTAGRAM | TWITTER

BLOGLOVIN | BLOGIT.FI

5. Supersprintti

Tiistaina oli jälleen Aqua Plus supersprintti cupin kisa. Viides ja toiseksi viimeinen. Pakkohan oli taas lähteä keuhkoja huudattamaan, koska kuten sanottu, yksin en saa tuollaista treeniä aikaiseksi. Ne matkat siis 450m uinti, 10km pyörä ja 3km juoksu.

Mukaan lähti tytöt ja Maisa, koska samalla reissulla käytiin kasvattajaa moikkaamassa ensimmäistä kertaa luovutuksen jälkeen. 🙂

Vettä satoi ennen kisaa, vaikka sitä ei oltu luvattu, eikä sadetutkassakaan näkynyt mitään. No sopivasti sade taukosi starttiin, ja päästiin ”kuivana” matkaan. Uinti oli aika perusmenoa, kerran piti lasit tyhjentää vedestä tokan poijun jälkeen. Ja sen jälkeen kyllä tipuin porukasta, ja jäin siitä aika paljon. Mietinkin, että pitäisiköhän mun uida enemmän pitempää matkaa kovaa. Kun vauhti ei riitä kuin 300m, ja sitten jään suurinpiirtein samantasoisista uimareista. Tarvisi varmasti 4-5 uintikertaa viikkoon, että saisin vauhtia nostettua.

Kun päästiin pyörän päälle, niin vettä alkas tulemaan todella lujaa. Muutama auto piti odottaa, ja liikenneympyrässä piti ottaa märän tien vuoksi rauhassa. Siksi varmasti pyörän watitkin jäivät 6-8 wattia alemmas kuin aiemmilla kerroilla. Perustekemistä sekin, sain mielestäni ihan hyvin ajettua.

Juoksu perinteisellä hiekkatiellä, ja kun vettä tuli niin lujaa, kun sitä voi vaan tulla, niin melkoisia puroja oli mäkinen hiekkatie täynnä. 😀 Ei ole normaalistikaan nopea alusta, ja nyt oli vielä hitaampi. 1,5km kääntöpaikkaa ennen näin eron edellä meneviin ja sen jälkeen takana tuleviin. Juoksin kyllä viimeisen kilometrin niin lujaa kuin pystyin, koska Päivi oli niin lähellä. Kiitos Päiville, en muista koska olisin viimeksi saanut sen verran itsestä irti, että jopa kyökkäsin. 😀 Aattelin siinä, että tämä oli tämän treenin paras kohta. 😀 Sykkeitä ei tullut katsottua kuin vasta jälkeenpäin, ja parhaimmat sykkeet kyllä tuli.

Supersprintti cupin 5. kisan tulokset löytyy täältä.

Jos joku muistaa, niin mulla oli suunnitelmissa kisata Reposaaressa lauantaina Aqua Plussan omassa kisassa puolimatka. Sovittiin kuitenkin valmentajan kanssa, että puolimatkan saa nyt unohtaa. Mun paino on noussut 2kg, ja haluan sen takaisin alkukesän lukemiin. Niinpä kalorivaje ja puolimatkalle valmistautuminen ja siitä palautuminen eivät tue toisiansa. Menen Reposaareen paikalle, mutta osallistun perusmatkalle ja senkin teen nousevavauhtisena treeninä. En siis täysillä. Saan kuitenkin siellä tehtyä treenin nopeilla vaihdoilla, mitä en kotona saisi tehtyä. Sitä paitsi porukassa aina kivempaa. 🙂

LUE MYÖS:

Ironman Barcelona 7.10.2018

Challenge Turku 12.8.2018

Ironman 70.3 Lahti

SEURAA MINUA 

FACEBOOK | INSTAGRAM | TWITTER

BLOGLOVIN | BLOGIT.FI