Hae
Ninnin energianurkkaus

Juoksutestistä hyvää ja huonoa

Kävin viime viikon perjantaina Ylöjärvellä juoksutestissä. Tarkemmin sanottuna tehtiin maksimaalinen hapenottokyky vo2max -testi. Tarkoitus oli selvittää sykerajat, ja niiden selvittämiseen mitattiin sekä laktaatteja että hengityskaasuja.

Mulla sykkeet ovat olleet matalalla, ja oon juossut lenkkejä tosi alhaisilla sykkeillä. Sellaisilla sykkeillä, millä en aiemmin oo juossu. Siksi oli jo aikakin mitata, että missä mennään. Flunssa vaan vähän häiritsi tuossa välissä, ja jouduin testiä siirtämään. En muistanutkaan kuinka kuumaa touhua on juosta maski päässä. 😀

Tuloksena pk-vauhti oli kehittynyt hienosti, mutta kovien lenkkien puute näkyi. Flunssa alla vaikutti myös vo2max-tulokseen, ja se jäi entisten tuloksien alle, vaikka olisi pitänyt olla jo ihan alhaisemman painon vuoksi korkeampi. Odotin jo, että kuinka lähellä 50:ä on. Ei ollut, mutta tuleehan näitä testejä. Kaitsu kyllä etukäteen kysyi, että mennäänkö ilman juuri podetun flunssan vuoksi vai otetaanko kaasujen kera.

Viimeinen setti oli muuten 3:58min/km, täytyy laittaa itselle ylös, että alla nelostakin oon siis pystynyt juoksemaan! 😀

Vaikka kuinka kuvittelen tuntevani itseni ja sykkeet, niin nyt olenkin pitänyt aerobisena kynnyksenä pk1-pk2 väliä, eli oon juossut lenkit liian hitaasti. Eli käsky kävi juosta kovempaa, että saadaan kehitettyä myös vk-aluetta. Näistäkin tuloksista hyvin näkee, että edelleen tuo vitosen vauhti on mulle se raja ja sitä rajaa pitää saada laskettua. Ja kun laktaatit nousee, niin ne sitten kans nousee. Vaikka täysmatkalla tarvitaankin pk2-aerk aluetta, niin täytyy kehittää myös kovempaa aluetta.

Oon yrittänyt sitten sekä Pispalan portaissa tiistaina sekä mäkivedoissa perjantaina miettiä sitä, että pitää tuntua pahaltakin. Se kehittää. Tein eilen samat mäkivedot, mitä tein viime syyskuussa. Palautukset ehkä vähän lyhyempiä. Juoksen sairaalanmäkeä Huhtatorin edestä Sedun kylteille asti, 670m. Vasemmalla perjantaiset vedot ja oikealla syyskuiset. Ainakin tämä treeni tuli tehtyä kovempaa!

  1. keskivauhti 6:35 ja -syke 161. /  7:00 ja 160
  2.  6:07 ja 170 / 6:37 ja 163
  3. 5:53 ja 174 / 6:26 ja 168
  4. 5:36 ja 178 / 6:01 ja 174
  5. 5:21 ja 181 / 5:31 ja 179
  6. 4:56 ja 183 / 5:10 ja 183

Mähän oon sellainen tilastoija, että mulla on muistiinpanoissa ylhäällä eri lenkkien aikoja ja vauhteja. 😉 Jokaisesta kolmesta lajista. Tänään on edessä Lakis 27km juoksupitkis. Saman lenkin oon juossut 9 kertaa, nopeiten keskivauhdilla 5:35min/km, jolloin lenkki on ollut nousevavauhtinen. Nyt on eka pk-lenkki edessä testitulosten saamisten jälkeen.

LUE MYÖS:

Testeissä! #aquaplustestaus

Juoksutestissä maksimiin

SEURAA MINUA 

FACEBOOK | INSTAGRAM | TWITTER

BLOGLOVIN | BLOGIT.FI

InBody- eli kehonkoostumusmittauksessa

Kävin edellisen kerran InBody-mittauksessa viime elokuun lopussa. Painoni oli ihan ok, olin hetki sitten saanut kipsin kädestä pois ja tiesin, että lihasta kädestä puuttuu. Päätin viime vuoden lopussa, että jossain kohtaa käyn taas tsekkaamassa miltä vaikuttaa. Muistan kyllä tulokseni vuodelta 2015, mihin olin tyytyväinen. Kovin usein en oo mittauksissa käynyt, pitäis kyllä käydä, koska nämä on niin mielenkiintoisia. Ja kun syö edellisenä päivänä samaan tyyliin, juo samalla tavalla ja käy mittauksessa aamulla samalla laitteella, niin tuloksia pystyy vertaamaankin. Laitteitahan ne vaan on, mutta silti mielenkiintoisia!

Mun paino oli tippunut elokuun mittauksesta vain 1,8kg (oli nyt 65,9kg). Mutta rasvaa oli lähtenyt 3,9kg ja lihasta oli tullut lisää 1,5kg! Rasvaprosentti oli tippunut 5,3%! Hitsit, kun oon ollut koko päivän ihan fiiliksissä tästä tuloksesta! 🙂 Ei paljon paremmin voisi mennä.

Seinäjoella InBody-mittauksia tekee mm. DBC Seinäjoki Wallsport-arenalla.

Vasemmalla 08/2019 InBody, oikealla tänään tehty.

Vasemmalla paino on kaksi kiloa enemmän kuin oikealla. Samat vaatteet.

 

LUE MYÖS:

Tilanne: -4,5kg

Kehonkoostumusmittaus pitkästä aikaa

Testeissä! #aquaplustestaus

SEURAA MINUA 

FACEBOOK | INSTAGRAM | TWITTER

BLOGLOVIN | BLOGIT.FI