Hae
Ninnin energianurkkaus

Tilanne: -4,5kg

Hehkutin tiistaina instassa kuinka oon saanut hyvin treenattua ja ollut terveenä. No ei olisi pitänyt. Flunssa iski. Harmittavaa. Suunnittelin tänään hiihtäväni muutaman tunnin, kun vihdoin Seinäjoella on talvi niin hyvällä mallilla, että olisi päässyt hiihtämään pitempääkin lenkkiä kuin 1km ympyrää. No nyt ei auta muuta kuin levätä. Mulla pitäisi olla torstaina juoksutesti, mutta nyt näyttää siltä, että se on siirrettävä.

Kirjoittelin instagramissa, että paino on tippunut ja on nyt vuoden 2016 tasolla. Sain useamman viestin, että kerro lisää blogissa. Alunperin aattelin, että kerron sitten, kun oon tavoitteessa. Epäonnistumisia on niin paljon takana, etten siksi oo paljon ääneen hehkutellut. Sen verran vuoristorataa mun paino usein menee. Nyt ei toki puhuta isoista luvuista, mutta itselle tuntuvista.

Kuten on ollut puhetta, niin aloitin viime vuoden huhtikuussa Fitfarmin Sport-valmennuksen. Takana niitä on 4 kappaletta. Niissä on valmentajan Koistisen Matiaksen kanssa säädetty mulle henkilökohtaista ruokavaliota, mikä tukisi mun triathlontreenejä. Sportin treenejä en ole tehnyt, koska valmennuksen hoitaa Aqua Plus ja Kaitsu. Kaitsu ei ole ravintovalmentaja, joten se puoli pitää hakea muualta.

Paino on tippunut 4,5kg, ja jos peilataan ihan keuhkoklamydian jälkeiseen vaikeaan aikaan, niin siitä 7kg. Vuosi sittenhän kirjoitin, että kuinka treenaamattomuus ja painonnousu vaikuttaa itsetuntoonkin jo. Niin kyllä, painoin eniten ikinä! Oon 166cm pitkä ja tänään vaaka näytti 65,9kg.

Vaikka on avaimet käsissä, niin ei se silti helppoa oo. Vaatii motivaatiota ja pitkäjänteisyyttä. Syyskuussa lopetin Pepsi Maxin, johon olin täydellisessä koukussa. Marraskuussa jätin karkit. En ole niitä itseltäni kieltänyt, enkä ole lakossa, mutta ne ei nyt vaan kuulu mun ruokavalioon. Oon toki miettinyt, että voisinko käyttää hedelmäkarkkeja treeni/kisaenergiana, vaikka muuten en syö.

Nyt oon pitänyt tarkkaa kirjanpitoa kulutuksesta ja syömisistä, ja seurannut, että päivät eivät mene liikaa miinukselle, mutta ei myöskään liikaa plussalle. Ja että keskiarvo jää miinuksen puolelle. Excel-taulukko on auttanu kovasti, mm. tajuamaan kuinka isoja on viikonlopun kulutukset ja kuinka paljon pitää oikeasti syödä. Koska usein syön viikonloppuna muka hyvin, ja sitten alkuviikosta on jäätävä nälkä. Eli viikonlopun liian isot miinukset kostautuu seuraavina päivinä. Samoin ei ole auttanut, että kuutena päivänä skarppaa ja yhtenä päivänä on herkkupäivä. Yksi päivä kumoaa muut.

Keskimäärin olen syönyt 2448kcal päivässä, eli ei todellakaan mitään pientä määrää. Syön viisi kertaa päivässä, ruuat puntarin kautta, jolloin tiedän tarkalleen paljonko syön. Lisäksi oon lisännyt treenien aikaista syömistä. Käytännössä oon siis syönyt isompia aterioita kuin ennen Sportia. Nykyään määrät uppoaa heittämällä, mutta alkuun ne tuntuivat isoilta.

Koko perheen suklaakasa, mitä jouluna tuli. Huh! Muutama rasia lähti eteenpäin ja osaa tarjottiin vieraille. Itse en syönyt yhtäkään palaa, ensimmäinen joulu näin.

Nyt en herkutellut edes jouluna ja uutena vuotenakaan normaaliin tapaan. Jouluaattona vain jälkiruuan luumurahkan verran, uutena vuotena en mitään. Ne on ollut mun valintoja. Lasten synttärikakuista olen palat ottanut. Ja jotain yksittäisiä pieniä juttuja. Pari kertaa Foodinin raakasuklaa-inkivääriä. On ollut helppoja päiviä, mutta on ollut myös päiviä, jotka ovat todella vaatineet päättäväisyyttä. Edellisestä kerrasta, kun oon näin hyvin onnistunut, on vuosia. Itse asiassa 7 vuotta, se oli vuonna 2013. Nyt motivaatio on vissiin jälleen ollut sillä tasolla, että homma onnistuu. Lisäksi mainitsemani excel on auttanut ja raportointi Koistiselle tilanteesta noin kahden viikon välein. Ja ruuasta oon lähinnä ajatellut vain, että mikä se seuraava ruoka on ja monelta. 🙂

Torstaina mulla on kehonkoostumusmittaus. Edellinen oli elokuun lopussa, jolloin olin juuri saanut kipsin kädestä pois. Tämä on tällainen välimittaus, ja kun oon täysin tavoitteessa ja miinuskaloreilla ei jatketa, niin käyn vielä uudelleen. Mutta hei, hyvä fiilis tästäkin johtuen! Toki tää flunssa harmittaa, mutta onneksi se ei yleensä montaa viikkoa kestä!

LUE MYÖS:

Ravintovalmennus

Kehonkoostumusta pitkästä aikaa

Asiaa painosta

SEURAA MINUA 

FACEBOOK | INSTAGRAM | TWITTER

BLOGLOVIN | BLOGIT.FI

2 kommenttia

  1. omanimi@gmail.com kirjoitti:

    https://www.mehilainen.fi/hyvinvointi/ruokavalio/ravitsemusterapia https://www.terveystalo.com/fi/Palvelut/Vastaanotot/Ravitsemusterapia-ja-ravitsemushoito/Fyysisen-kunnon-kehittaminen-ja-ruokavalio/ -> esimerkiksi tuolta löytää ihan oikeita ravitsemusterapiaan perehtyneitä ammattilaisia.

    Tätä Koistista kun googlaa, niin herrasta ei löydy minkäänlaista informaatiota koulutuksesta tai muustakaan. Ympäripyöreä valmentaja -titteli ei kerro mikään, eikä myöskään se, että hän kertoo kouluttautuvansa jatkuvasti. Mitkä siis mahtavat olla valmentajan taustat ja osaamistaso, jos sitä verrataan lääkärikeskuksissa ja vastaavissa paikoissa työskenteleviin ravitsemusasiantuntijoihin?

    Esimerkiksi Duodecimin suuntaa-antavan laskurin mukaan rankasti treenaavan painoisesi toimistotyöläisen pitäisi saada n. 2789 kaloria per vuorokausi. Kokoisesi ammattiurheilija, kuten maantiepyöräilijä tarvitsee jopa 3353 kcal/per päivä. Toisaalta harrastelijan kalorien vahtaaminen voi hyvinkin lipsahtaa ortoreksian puolelle. Paino niin ikään saattaa vaihdella jo yhden päivän aikana 1-3kg.

    • Ninni kirjoitti:

      Mä osaan kyllä olla kriittinen, ja ei se lääkärikeskuksen ravitsemusterapeutti aina paras oo. Oon myös käynyt Terveystalon ravitsemusterapeutin vastaanotolla. Ja sitten keskustellut toisen ravitsemusterapeutin kanssa, jonka osaaminen oli toista luokkaa.
      Jos Duodecimin laskuri sanoo 2789 ja oon syönyt 2448, niin eikös tuollainen 341 miinuskaloria oo just hyvä vaje? 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.