Hae
Ninnin energianurkkaus

Vinkit ensimmäiseen täysmatkaan

Lukija toivoi vinkkejä ensimmäiseen täysmatkaan. Ihan rautalangasta väännettynä, että miten eroaa esimerkiksi Finntriathlon Joroisen puolimatkan kilpailusta. Neljän Ironmanin perusteella tässä mieleentulleita asioita.

ENNEN REISSUA

Jos täysmatkasi on ulkomailla, niin varaa lennot/laivat ajoissa. Lentokoneessa on tietty määrä paikkoja pyörälaukuille, joten varaa myös pyörälaukulle paikka ajoissa.

Itse olen yleensä ollut kisakaupungissa torstaina ja lähtenyt kotiin maanantaina. Barcelonaan menin jo tiistaina, että ehdin uimaan useamman kerran meressä. Hampuriin, Köpikseen ja Frankfurtiin olen mennyt torstaina. Perjantainakin ehtii, mutta haluan olla ajoissa, jos esimerkiksi matkatavaroiden kanssa tulee ongelmia tms. Perjantai on siis viimeinen päivä ilmoittautua mukaan kisaan. Jos sulla on mahdollisuus Konalle, ja haluat paikan ottaa vastaan, niin paikat jaetaan maanantaina puolen päivän maissa. Varaa paluumatka sen mukaan.

Laske energiamäärä, mitä kisapäivän aikana pitää syödä. Tunnissa vähintään 1 g hiilaria / painokilo. Liikaakaan ei saa syödä. Pyöräilyn aikana energiaa on helpompi ottaa kuin juoksussa, jolloin 1g hh / kg voi olla vaikea saada sisään. Tee selkeä suunnitelma, kuten aina tasalta ja puolelta geeliä sekä vartin yli ja varttia vaille energiajuomaa. Jos aikataulu on esim. jotain 25 minuutin välein, niin neljän tunnin pyörän jälkeen et muista koska pitää jotain ottaa. Testattu! 😀 Suunnittelen siis ihan paperille niin pyöräilyn kuin juoksun ja vaihtojen osalta. Paperin voi teipata vaikka pyörän runkoon muistutukseksi.

Suunnittele myös etukäteen, että missä huoltopisteellä vaihdat pullot tai otat lisää energiaa. Näin pitäisi pysyä mukana, että kuinka paljon on myös mennyt nestettä alas. Jos et kanna juoksussa omia energioita ja juomia mukana, niin mieti huoltopisteet missä otat mitäkin. Yritä pitää suunnitelmasta kiinni juoksun puoleen väliin saakka, ja sitten voit ottaa mikä uppoaa.

Kirjaa paperille mitä tarvitset mukaan, ja pakkaa kaikki. Ota varmuudelta jätesäkki ja teippi mukaan, jolla suojata vesisateelta pyörä kisapäivää edeltävä yö.

Kohteessa

Kun pääset hotellille, niin ensimmäiseksi kasaa pyörä ja testaa se. Jos pyörä on rikkoontunut matkalla, niin ehdit saamaan apua.

Käy ilmoittautumassa. Ilmoittautuminen on auki perjantainakin vielä, mutta hoida kaikki pakollinen mahdollisimman pian alta pois. Ilmoittautumiseen mukaan passi, ”kisakoodisi” sekä kansainvälinen kilpailulisenssi.

Tankkaus, syöminen ja juominen. Muista, että tarvitset ylimääräistä energiaa ke-pe, jos kisapäivä on sunnuntai. Äläkä kävele turhia kilometrejä tai ole turhaan auringossa.

Suunnittele mitä pakkaat mihinkin vaihtopussiin ajoissa. Järjestä vaikka tavarat lattialle oikein. Joudut lauantaina viemään vaihtopussit paikoilleen joko tyhjänä tai täysinäisinä. Riippuen siitä, että onko T1 ja T2 samassa vai eri paikoissa. Jos ei ole luvattu sadetta ja myrskyä, niin mitä vähemmän sulla on kisa-aamulla muistettavaa ja kannettavaa, niin sen parempi. Pääset kuitenkin käymään vaihtopussilla ja vaikka lisäämään pussiin jotain. Toisinaan T2 on eri paikassa, jolloin T2 pussille ei pääse kisa-aamuna.

Perjantaisin on kisa-info. Jos on kuuma, niin nestettä taas mukaan ja vaikka sateenvarjo suojaamaan auringolta. Ympäristössä näkee tosi paljon pyöräilijöitä ja juoksijoita. Pidä omasta suunnitelmastasi kiinni, älä urheile sitä enempää. Et voi parantaa kuntoasi enää torstain lauantain aikana, voit vaan pilata sunnuntain kisasi.

Käy katsastamassa pyörä lauantaina ajoissa. Mukaan tarvitset pyörän lisäksi kypärän ja vaihtopussit. Kun hoidat tämän ajoissa, niin saat keskityttyä loppupäivän lepäämiseen. Jos on ruuhkaa tai esimerkiksi erillinen kuljetus T1-paikalle, niin varaa aikaa, juomaa ja syömistä! Katso myös vaihtoalueella reitti uimasta vaatteiden vaihtoteltalle sekä pyörälle. Sama myös toisinpäin. Maamerkit mieleen.

Jos olet suunnitellut tarvitsevasi Special Needs -pusseja pyörässä tai juoksussa, niin ne pitää palauttaa yleensä pyörän katsastuksen yhteydessä. Ne, mitä pusseihin laitat, niin niitä et saa itsellesi jälkikäteen, jos et pussilla pysähdy. Pussit ovat maassa numerojärjestyksessä, joten joudut pysähtymään ja etsimään omasi. Olen kerran laittanut pyörän kumin ja energiaa pussiin, mutta jätin pysähtymättä. Sen jälkeen en ole noita pusseja hyödyntänyt.

Lataa sähkövaihteiden akut, pyörämittari sekä rannekello!

Kisapäivänä

Laita aamusta ajanottosiru jalkaasi, älä ota koko päivänä pois. Ota mukaan kaiken muun tarvitsemasi (märkäpuku, uimalasit, mittarit) lisäksi aamuun joku energia (geeli/banaani/tms.) sekä jotkut vanhat sukat tai läpsyt lämmittämään jalkoja ennen starttia. Laita aurinkorasvaa!!

Varaa kisa-aamuun aikaa, itsellä ei ole ollut sitä koskaan liikaa. Olen varannut 1,5h. Tsekkaa, että pyörässä on kaikki ok ja täytä renkaat. Paikalla on pumppuja, mutta mulla on aina ollut oma mukana, jonka olen aidan raosta antanut huoltajalle. Vessajonot ovat pitkät, mene ajoissa jonoon! Tai heti, kun näet jonon jossain olevan suht lyhyt. Laita märkäpuku ajoissa päälle ja palauta vaihtovaatepussi. Itsellä on ollut yleensä reppu ja oon sujauttanut sen tuonne pussiin. Repussa on ollut pyyhe, kengät, vaihtovaatteet, palautusjuoma (koska keliaakikkona välillä on aika onnettomia maalin jälkeisiä sapuskoja tarjolla). Mene myös lähtökarsinaan ajoissa, että pääset omalle paikallesi eli siihen lähtökarsinaan, mikä vastaa tavoiteaikaasi.

Älä aloita liian kovaa, sulla on pitkä matka edessä! Vaikka uinti menisi huonosti, niin sitä ei kannata murehtia. Älä aloita pyörääkään liian kovaa, sen pitää tuntua helpolta. Näet esimerkiksi peesaajia matkan varrella, yritä kuitenkin keskittyä omaan tekemiseen, vaikka kuinka väärintekijät ärsyttäisi. Turhaan kulutat heihin omaa energiaasi. Sitten perussäännöt, eli peesaus, roskaus ja puskapissat kielletty.

Jos aiot vaihtaa vaatteita päivän aikana, niin katso missä niitä voi vaihtaa. Jos teltat ovat miehille ja naisille yhteisiä, niin on kielletty olla esim. ilman housuja. Ota selvää noista, ettei tule hylkäystä. Itse vaihdoin ensimmäisellä täysmatkalla pyöräilyshortsit pyöräilyyn ja triathlonshortsit juoksuun. Kisassa oli märkäpukukielto, enkä halunnut uida pyöräilyhousuilla. Muissa kisoissa mulla on ollut triathlonasu märkäpuvun alla ja oon totuttanut pitkillä pyörälenkeillä ahterin triathlonhousuihin.

Pysy energiasuunnitelmassasi. Juo myös riittävästi pyöräilyn aikana, niin todennäköisemmin vältyt vatsavaivoilta juoksussa. Muista myös suola!

Vaihtopussiin voi varata aina ylimääräistä. Kuten juoksuun toiset sukat. Jos niitä ei ole tarvetta vaihtaa, niin voi jättää sinne. Jos taas sukat ovat kosteat, niin juoksemaan lähtiessä on kiva olla kuivat sukat. Jos tunget geelejä taskuun, niin olethan testannut treeneissä niiden syvyyden, etteivät geelit tipu huomaamatta juoksussa. Kokemusta siitäkin. 😀

T2-vaihtoalueella on aina siistimmät vessat kuin juoksureitin varrella. Hyödynnä ne. Niissä ei ole paskaa pitkin lattioita. Eikä tarvitse yrittää etsiä puhdasta bajamajaa.

Muista, että päivä vaatii henkistä kanttia. Ei pelkästään fyysistä kuntoa. Nauti päivästä, sen tunnelmasta ja tuuleta maalisuoralla! 🙂

Jos on lisättävää nihin vinkkeihin täysmatkaan, niin saa kertoa! 🙂

LUE MYÖS:

Energiasuunnitelma triatloniin

Ironman Barcelona 7.10.2018

Hampurin Ironman 13.8.2017

Ironman Copenhagen 21.8.2016

SEURAA MINUA 

FACEBOOK | INSTAGRAM | TWITTER

BLOGLOVIN | BLOGIT.FI

4 kommenttia

  1. MatuCaneX kirjoitti:

    Älä roskaa – ainakaan tuomarin nähden. Kastelusienien pudottaminen on roskaamista. En ole katkera, mutta kuitenkin 😉

    Testaa pyörä myös äkkijarrutuksella, sillä se paljastaa hyvin löysät ruuvit – niin fillarissa kuin urheilijassa.

    • Ninni kirjoitti:

      Totta! Sekä kastelusienet että tuo äkkijarrutus. Onpa ollut itselläkin liian löysällä ruuvit ja tullut testin jälkeen kiristettyä. 😀

  2. MatuCaneX kirjoitti:

    Kyllä mä sun löysät ruuvit Köpiksestä muistan

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *