Hae
Ninnin energianurkkaus

Mitä mukaan seikkailukilpailuun?

Ensi torstaina lähdemme siskon kanssa kohti Kajaania, Lost in Kainuu -seikkailukilpailua. Koska astumme ihan uudelle alueelle, niin on pitänyt miettiä etukäteen paljon. Ollaan kyselty kokemuksia ja vinkkejä kokeneimmilta joukkueilta ja osallistujilta. Ja niitä ollaankin kivasti saatu. Kiitos jokaiselle!

Jos triathlon vaatii paljon tavaraa, niin seikkailukisa se vasta vaatiikin! Oon koonnut meille listan tavaroista, mitä pitää pakata mukaan. Osaksi järjestäjän listauksesta, osaksi vinkeistä, mitä on saatu. Osa tavaroista on pakollisia, osa joukkuekohtaisia. Kirjaan listan tänne ehkä helpottamaan jotain ensikertalaista ja toisaalta muistaapa jatkossa, että mitä mukaan on otettu. En usko, että jää viimeiseksi seikkailukilpailuksi. 😉 Osa on varmasti turhaa, mutta vain kokemuksesta oppii. Toisaalta oon ajatellut, että mieluummin esim. huoltoalueelle otetaan tarpeeksi lämmintä vaatetta ja esim. pe illaksi / la aamuyölle sadevaatteet, kun kaikkea ei tosiaan mukana tarvitse roudata.

Mitä mukaan? Varustelistaus:

Teltta (Ninni), patjat telttaan (Hanna), makuupussi, trangia (Ninni)
Pyörä, karttateline, pyöräilykypärä
Pyöräkengät, polkujuoksukengät, suunnistuskengät, kengänsuojat
Valot (otsalamppu, pyörän etu- ja takavalo, toinen otsalamppu telttapaikalle iltaan/aamuun)
Reppu, juomarakko, juomapulloja
EA-pakkaus, laastareita, rakkolaastareita, särkylääkettä, bebanthen (Kaikki em. Hanna)
Varakumi, rengasraudat, pumppu/patruuna, ketjuliitin
jalkapumppu huoltoon (Ninni)
Uimapatja, remmi uimapatjan ympärille, uimapatjan pumppu (Ninni), lättärit (Ninni)
Tulentekovälineet, monitoimityökalu (Kaikki em. Hanna)
Puukko, nippusiteitä, narua, ilmastointiteippiä, pilli (Kaikki em. Ninni)
Emit (Ninni), kompassi
Karttapusseja
Hakaneuloja, kuminauha emitille ja reittikirjalle, kontaktimuovia, alleviivaustussi, lyijykynä, vedenpitävä tussi, lehtiö, sakset, teippiä (Kaikki em. Ninni)
Laturit, Akut, varavirtalähteet
Avaruuslakana (Ninni), muovipusseja, jätesäkkejä, mikrokuitupyyhe, vessapaperia
Aurinkolasit, toiset lasit
Minigprip pusseja energiaa varten, puhelimelle vesitiivis pussi

Pe kisavaatteet, kuivat varavaatteet
La kisavaatteet, kuivat varavaatteet
2x reppuun vesitiiviisti pakattuna (urheilukerraston paita, urheilukerraston housut, vedenpitävä takki, vedenpitävät housut, sukat, pipo, käsineet, köysikäsineet, 150l jätesäkki)

Yövaatteet telttaan
Toppatakki, housut, pipo, hanskat, villasukat, puffi
Sadevaatteet, kumpparit
Pyyhe
La aamupala, vettä
Energiaa matkalle: lihapiirakkaa, karjalanpiirakkaa, leipää, banaania, karkkia, sipsiä, keksiä, geeliä, urheilujuomaa, colaa, palautusjuomia
Hotellilaukku (yökkärit, shampoot, lääkkeet, sunnuntain vaatteet)
Hengitysmaskeja

PUSSITETUT TAVARAT

Varavaatteet (takki, housut, kerrasto, pipo, hanskat ja sukat) ovat pussitettu, että pysyvät kuivina repun kastuessa vesistötehtävissä. Lisäksi esimerkiksi tulentekovälineet, paperi, varavirtalähde ja puhelin täytyy pussittaa.

Karkit ja sipsit oon jakanut pieniin 30 hiilarin pusseihin. Yhtään en tiedä, että mikä tulee reissussa uppoamaan. Vielä ei myöskään tiedetä, että tullaanko kisapäivän aikana huoltoalueella käymään kerran, kahdesti vai useammin. Että kuinka paljon pitää energiaa kantaa mukana. Osa jätetään huoltoalueelle ja täytetään reppua siellä käydessä.

Reittisuunnitelma ja valmistautuminen

Kontaktimuovit ja alleviivaustussit ovat reittisuunnitelmaa varten. Torstaina päästään huoltoalueelle ja saadaan kartat klo 15. Tarkoitus on pystyttää teltta heti tuolloin ja sen jälkeen siirtyä hotellille reittejä suunnittelemaan. Siihen kuulemma kannattaa varata aikaa paljon. Karttoja on useita, ja optimireittiä pitkin kokonaismatka kahden päivän aikana on 192km.

Pakollinen yötauko on pe klo 22 – la klo 6. Eli lauantaina herätys viiden aikaan aamulla ja toivon, että oon saanut nukuttua teltassa hyvät unet. Se on itsellä todella epätodennäköistä. Torstaista perjantaihin yövytään hotellissa, ja jäädään vielä kisan jälkeen hotelliin yöksi ja ajellaan kotiin sunnuntaiaamuna. Ajateltiin, että se on varmasti turvallisempaa kuin ajella pimeässä kahden päivän kisan jälkeen lauantaina kotiin.

Oon vieraillut Napapiiriseikkailijan Katin blogissa useasti sekä katsellut Korpimiesten videoita useista Lost in Kainuun kisoista. Seinäjoelta lähtee yksi miesjoukkue kisaan mukaan ja oli puhetta yhdessä torstaina tsekkailla karttoja. 🙂

Emit-leimausjärjestelmää ei pystytetä koronan vuoksi hyödyntämään, ja eilen tulikin ohjeet, että jokaisella rastilla on otettava valokuva. Kaikki rastit ei tokikaan oo miehitettyjä, ja jos haluaa 100% varmistaa homman, niin kuvat kannattaa ottaa. GPS-seuranta on jokaisella joukkueella, ja ihan jokainen voi halutessaan netistä seurata, että missä me mennään. Ja järjestäjä seuraa, että käydään rastiympyrän sisällä. GPS on kuitenkin aina sellainen, että siihen voi joskus tulla jotain häikkää, joten valokuvaus on nyt varajärjestelmä.

Kisassahan on alkutietojen mukaan 5km melontaa. Tänään käytiin Hannan kanssa melomassa kanootilla. Olikin aikamoinen tuuli, mutta ei kaaduttu! Vaikka alkuun kyllä pelättiin sitä. Kyllähän me sillä eteenpäin päästiin, vaikka ehkä vähän paremminkin se olisi voinut sujua. 😀

LUE MYÖS:

Kohti kahden päivän seikkailukilpailua

YKV multisport 6.7.2019

SEURAA MINUA 

FACEBOOK | INSTAGRAM | TWITTER

BLOGLOVIN | BLOGIT.FI

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *