Hae
Ninnin energianurkkaus

No se ferritiini ja d-vitamiini!

Päätä särkee todella usein, eikä se kipu lähde pois lääkkeillä. Migreenitaustaisena tuo kipu ei ole samanlainen kuin migreenikohtaus, mutta niin se vaan kyllä tietyiltä osin tuokin pieni pääkipu lamauttaa. Jos päivän sinnittelee työjutuissa, niin ilta menee levätessä. Viime viikonloppunakin jäi treenit väliin, ja tänään töissä stressin kasvettua lisääntyi pääkipu samaan tahtiin. Tai ainakin laitoin sen piikkiin. Oikeasti syytä en tiedä. Parina päivänä on ollut aamusta hyvä olo, ja aamu- tai iltapäivällä alkaa tuntumaan.

Viimeksi menkkojen jälkeen pää oli pari päivää kipeenä, niin mietin, että mitähän mun ferritiini on. Koska 4 vuotta sitten mulla juuri oli usein pää kipeä ja vaikka pääsin siitä jo muuten eroon, niin menkkojen jälkeen pääkipu vielä tuli jonkin aikaa. Lisäksi oon ollut normaalia väsyneempi, mutta johtuuko Maisasta ja öiden katkonaisuudesta, liian lyhyistä yöunista vai voiko esim. tällä hetkellä vielä Lost in Kainuu painaa? Ei mielestäni pitäisi painaa niin, että olisin tällä tavalla väsynyt. Ainakaan ironman ei tunnu ekan viikon jälkeen fyysisenä väsynä. Vaikka kropassa ja treeneissä muuten tuntuukin. Lisäksi mulla on ihan kaikki sanat hukassa, niin töissä kuin kotona.

Kävin lääkärissä, ja verikokeissa. Kilpirauhasen vajaatoimintaa sairastavana ne arvot olivat kunnossa. Mutta näköjään ferritiini ei pysy siellä, missä sen pitäisi vajaatoimintaa sairastavana olla, eli suositellusti 80-100. En oo tosin saanut sitä neljän vuoden aikana noin korkealle, mutta 60 luokkaa se on ollut. Keliakia voi tähän osaltaan vaikuttaa, vaikka gluteenitonta ruokavaliota noudatan täydellisesti. Onko silti jotain imeytymisongelmaa, koska vielä kertaakaan esimerkiksi D-vitamiini ei ole ollut viitearvoissa eli yli 75. No oli miten oli, mutta taas täytyy tähän panostaa. Ties monennenko kerran!

Ferritiini oli siis 31 ja D-vitamiini 60. Verenkuvassa kaikki oli ok, vain leukosyytit alle viitearvojen, mutta niin mulla monesti on. Oon syönyt D-vitamiiniakin, mutta näköjään määrä ei riitä. Oon kyllä syönyt 100ug, mutta jos en muista joka päivä ottaa, niin kyllähän se kokonaismäärä helposti sitten esim. puolittuu ja tarkoittaisi päivässä enää 50ug, mikä on liian vähän.

Tämmöistä. Tässäkin asiassa siis jälleen, ties monesko kerta, petrataan. Onneksi D-vitamiini nousee kuukaudessakin jo hyvin. Ainakin aiemmin nousi 40->70, kun söin 100 + 20 ug. Joillekin iso määrä aiheuttaa jotain oireita, mutta mulla ei ainakaan ennemmin. Ferritiiniä ei sitten niin vaan nostetakaan, siihen tarvitaan enemmän aikaa. Tammikuun lopussa se voi olla 50, kun oikein ahkerasti muistan syödä rautaa. Ja vielä niin, etten ota sitä kilpparilääkkeen tai maitotuotteiden kanssa yhtä aikaa. Nyt kun noita allaolevia linkkejä tsekkasin, niin totesin, että mähän oon tasan vuosi sitten ollut samassa pisteessä D-vitamiinin kanssa. Eli se matalampi annos ei auta edes kesällä! Voisiko joku mua muistuttaa touko-kesäkuussa 2021?!

LUE MYÖS:

Syy hiljaisuuteen

Puhti.fi – Voihan verikoetulokset

Mieliala matalalla? Tsekkaa D-vitamiini!

SEURAA MINUA 

FACEBOOK | INSTAGRAM | TWITTER

BLOGLOVIN | BLOGIT.FI

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.